Zapraszamy na seminarium dydaktyczne, które odbywać się będzie w poniedziałki o godzinie 12.00 na Wydziale Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej w auli A1-06.
Zapraszamy na seminarium dydaktyczne, które odbywać się będzie w poniedziałki o godzinie 12.00 na Wydziale Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej w auli A1-06.
22.05.2023 r.
dr Magdalena Jarzębowska - czynna nauczycielka
„Kiedy mózg się naprawdę uczy, a kiedy zupełnie nie :) ? Czyli o wykorzystaniu neurobiologii w dydaktyce.”Nazywam się Magda Jarzębowska. Ktoś kiedyś powiedział o mnie, że "uczenie mam w DNA". Lubię tak myśleć, choć od wypadku zrobiłam też na to stosowny papierek. Oprócz tego jestem biologiem, miłośnikiem gór z lękiem wysokości i fanatyczką uniwersum Gwiezdnych Wojen. Wiedza z neurobiologii stała się mieczem świetlnym na mojej ścieżce uczenia. Mam nadzieję, że na zawsze uchroni mnie przed ciemną stroną edukacji.
15.05.2023 r.
Jolanta Różowska - PAN
„Uniwersytety dziecięce - potrzeba czy moda?”
Jolanta Różowska - były pracownik naukowy Polskiej Akademii Nauk w Krakowie. Prezes Zarządu Fundacji Małopolski Uniwersytet dla Dzieci. W 2018 wybrana przez społeczność międzynarodową na prezesa zarządu EUCU.NET – European Children’s Universities Network. Założycielka pierwszego w Polsce Uniwersytetu Dziecięcego zorganizowanego w nieakademickim mieście.
Wielokrotnie nagradzana za pracę na rzecz edukacji dzieci oraz organizację projektów popularyzujących naukę wśród dzieci. Wygłosiła liczne przemówienia na temat komunikacji naukowej na konferencjach w całej Europie, które gromadziły specjalistów w zakresie możliwości edukacyjnych i komunikacji naukowej.
Autorka wytycznych dla wykładowców uniwersytetów dziecięcych wskazujących kluczowe czynniki większego zaangażowania dzieci podczas zajęć STEM. Działa jako mentor dla powstających projektów edukacyjnych i pozostaje w bliskim kontakcie z profesjonalnymi nauczycielami nauk ścisłych na całym świecie.
Seminarium przybliży słuchaczom idee ruchu uniwersytetów dziecięcych w Polsce i na świecie oraz specyfikę podejścia edukacyjnego w poszczególnych regionach. Prowadząca, Jolanta Różowska nakreśli także obecne trendy w rozwoju tego ruchu i jego znaczenie w ogólnym krajobrazie edukacji nieformalnej.
Rozpoczęty 20 lat temu ruch uniwersytetów dziecięcych na świecie jest coraz bardziej popularny. Uniwersytety te są organizowane dla dzieci w wieku od 6 do 18 lat i mają na celu rozwijanie ich zainteresowań naukowych i kreatywnych. W Polsce pierwsze uniwersytety dziecięce powstały w 2007 roku i było ich zaledwie kilka. Jednak już cztery lata później (w 2011 roku) szacowano, że liczba takich placówek przekroczyła 100.
Małopolski Uniwersytet dla Dzieci to projekt, który działa od 2008 roku non-profit i był to pierwszy uniwersytet w Polsce działający na terenie małych miast. Jest on prowadzony przez organizację non-profit Fundację MUdD z Trzebini. Misją Fundacji jest wprowadzenie dzieci w różne dziedziny nauki i zapewnienie wysokich standardów akademickich z dostępem dla wszystkich dzieci bez żadnych granic od najmłodszych lat.
17.04.2023 r.
Dr Monika Szczygieł - Uniwersytet Jagielloński
„Znaczenie lęku przed matematyką dla osiągnięć w zakresie STEM”
Dr Monika Szczygieł - tytuł magistra psychologii (2015) i stopień doktora w dyscyplinie psychologia (2018) oraz tytuł magistra pedagogiki (2013) uzyskała na Uniwersytecie Jagiellońskim. Jej zainteresowania badawcze dotyczą poznania matematycznego (głównie natury poznawczej tzw. zmysłu liczby, specyfiki lęku przed matematyką, postaw wobec matematyki i rezyliencji matematycznej) oraz podejmowania decyzji (pozytywnego i negatywnego ryzyka). Autorka kilkudziesięciu artykułów naukowych, popularnonaukowych i monografii.
27.03.2023 r.
Dr Zdzisław Pogoda, prof. UJ - Uniwersytet Jagielloński
„O roli historii w nauczaniu matematyki (i nie tylko)”
Dr Zdzisław Pogoda, prof. UJ - polski matematyk, historyk matematyki i jej popularyzator. Specjalizuje się w geometrii różniczkowej i jej zastosowaniach. Pracuje w Katedrze Geometrii w Instytucie Matematyki Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie.
13.03.2023 r.
Dr Anna Widur - Uniwersytet Jagielloński
„Diagnostyka edukacyjna w polskiej szkole. Teoria i praktyka.”
Ocenianie szkolne w przepisach prawa. Funkcje oceniania. Błędy w ocenianiu, psychologiczne pułapki oceniania. Polski system egzaminów zewnętrznych. Edukacyjna wartość dodana. Ocenianie opisowe, szkoły bez ocen, ocenianie fikcyjne.
06.03.2023 r.
Barbara Górska - OKE
„Zadania maturalne z fizyki”
Pani Barbara Górska - nauczyciel fizyki, egzaminator, autorka i współautorka zestawów egzaminacyjnych, zbiorów zadań i poradników metodycznych - przedstawi w swoim wystąpieniu tajniki tworzenia arkuszy egzaminacyjnych z fizyki oraz omówi poszczególne typy zadań pojawiających się na maturach. Przybliży również najczęściej popełniane błędy przez maturzystów.
27.02.2023 r.
Prof. dr hab. Wojciech Kwiatek - IFJ PAN
„Sztuka nauczania”
Można powiedzieć, że "Sztuka nauczania" jest umiejętnością wymagającą pasji i dużego zaangażowania. Jest bardzo wymagającą od nauczyciela, który chce czerpać z niej radość dzielenia się wiedzą i doświadczeniem. Jest sztuką, która traktowana z należytym respektem daje wiele satysfakcji. Celem wykładu jest przedstawienie słuchaczom czego dotyczy ta sztuka, jak się ją uprawia i na co należy zwrócić uwagę, aby przyniosła nauczycielowi satysfakcję a słuchaczom radość, że są jej podmiotem. Podczas wykładu będzie mowa o dydaktyce i jej zadaniach, metodach nauczania, zasadach prowadzenia zajęć, zachowaniach w procesie uczenia się, narzędziach pomiaru dydaktycznego oraz sztuce oceniania.