29.05.2023.
dr prof. UJ Krzysztof Ciesielski - Uniwersytet Jagielloński
"Wybrane "grzechy" przy nauczaniu matematyki"
Opowiem o kilkunastu rzeczach, które od czasu do czasu (a niektóre nawet często) zdarzają się osobom uczącym innych matematyki (na rozmaitych szczeblach), a absolutnie nie powinno mieć to miejsca. Zdarza się niejednokrotnie, że osoby "źle czyniące" nie zdają sobie sprawy z tego, że coś robią niewłaściwie - z takim postępowaniem, terminologią czy zapisem kiedyś się zetknęły i teraz one tak postępują...
Dr Krzysztof Ciesielski, profesor UJ Instytut Matematyki UJ, przewodniczący Komitetu Okręgowego Olimpiady Matematycznej w Krakowie, Vice-President World Federation of National Mathematics Competitions, autor książek popularyzujących matematykę, b. redaktor naczelny czasopisma "Wiadomości Matematyczne", przewodnicący Komitetu Redakcyjnego miesięcznika "Delta", laureat Nagród Rektora UJ: Pro Arte Docendi i im. Hugona Kołłątaja.
22.05.2023 r.
dr Magdalena Jarzębowska - czynna nauczycielka
„Kiedy mózg się naprawdę uczy, a kiedy zupełnie nie :) ? Czyli o wykorzystaniu neurobiologii w dydaktyce.”
Czy każda przemyślana i starannie przygotowana lekcja przyniesie efekt w postaci zwiększenia wiedzy u słuchaczy? Niestety nie. Bo żebyśmy nie wiem jak bardzo chcieli, nikogo niczego nie nauczymy, jeśli ten ktoś (a konkretnie jego mózg) sam nie będzie się chciał się tego nauczyć. Możemy za to postarać się zrobić wszystko co możliwe, żeby to "mózgowe chcenie" pobudzić.
Nazywam się Magda Jarzębowska. Ktoś kiedyś powiedział o mnie, że "uczenie mam w DNA". Lubię tak myśleć, choć od wypadku zrobiłam też na to stosowny papierek. Oprócz tego jestem biologiem, miłośnikiem gór z lękiem wysokości i fanatyczką uniwersum Gwiezdnych Wojen. Wiedza z neurobiologii stała się mieczem świetlnym na mojej ścieżce uczenia. Mam nadzieję, że na zawsze uchroni mnie przed ciemną stroną edukacji.
15.05.2023 r.
Jolanta Różowska - PAN
„Uniwersytety dziecięce - potrzeba czy moda?”
Jolanta Różowska - były pracownik naukowy Polskiej Akademii Nauk w Krakowie. Prezes Zarządu Fundacji Małopolski Uniwersytet dla Dzieci. W 2018 wybrana przez społeczność międzynarodową na prezesa zarządu EUCU.NET – European Children’s Universities Network. Założycielka pierwszego w Polsce Uniwersytetu Dziecięcego zorganizowanego w nieakademickim mieście.
Wielokrotnie nagradzana za pracę na rzecz edukacji dzieci oraz organizację projektów popularyzujących naukę wśród dzieci. Wygłosiła liczne przemówienia na temat komunikacji naukowej na konferencjach w całej Europie, które gromadziły specjalistów w zakresie możliwości edukacyjnych i komunikacji naukowej.
Autorka wytycznych dla wykładowców uniwersytetów dziecięcych wskazujących kluczowe czynniki większego zaangażowania dzieci podczas zajęć STEM. Działa jako mentor dla powstających projektów edukacyjnych i pozostaje w bliskim kontakcie z profesjonalnymi nauczycielami nauk ścisłych na całym świecie.
Seminarium przybliży słuchaczom idee ruchu uniwersytetów dziecięcych w Polsce i na świecie oraz specyfikę podejścia edukacyjnego w poszczególnych regionach. Prowadząca, Jolanta Różowska nakreśli także obecne trendy w rozwoju tego ruchu i jego znaczenie w ogólnym krajobrazie edukacji nieformalnej.
Rozpoczęty 20 lat temu ruch uniwersytetów dziecięcych na świecie jest coraz bardziej popularny. Uniwersytety te są organizowane dla dzieci w wieku od 6 do 18 lat i mają na celu rozwijanie ich zainteresowań naukowych i kreatywnych. W Polsce pierwsze uniwersytety dziecięce powstały w 2007 roku i było ich zaledwie kilka. Jednak już cztery lata później (w 2011 roku) szacowano, że liczba takich placówek przekroczyła 100.
Małopolski Uniwersytet dla Dzieci to projekt, który działa od 2008 roku non-profit i był to pierwszy uniwersytet w Polsce działający na terenie małych miast. Jest on prowadzony przez organizację non-profit Fundację MUdD z Trzebini. Misją Fundacji jest wprowadzenie dzieci w różne dziedziny nauki i zapewnienie wysokich standardów akademickich z dostępem dla wszystkich dzieci bez żadnych granic od najmłodszych lat.